سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعریف و تاریخچه حسابداری

نظر

علم حسابداری امروزی برای نخستین بار با تعریف واژه تراز و تعادل در حساب‌ها توسط پاچیولی در سال 1494 مطرح گردید. کتاب پاچیولی، اولین منبع حسابداری مدرن تا به امروز بشمار میرود. پیشنهاد می‌کنیم متنی که برای شما در رابطه با تعریف حسابداری آماده کرده ایم را مطالعه بفرمایید.باتوجه مدارک کشف شده  نخستین حسابداری که در جهان صورت گرفته، لوحه‌های سفالین از تمدن سومر در بابل (Babylon) بدست آمده که قدمت آن به 3600 سال قبل از میلاد باز می‌گردد و  پرداخت دستمزد تعدادی کارگر و یاد داشت آن در این لوح های سفالی حکایت دارد.

 

در دنیای امروز حسابداری یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار به‌محسوب میشود. که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل میگردند. شما به هر اداره، کارخانه، شرکت و به طور کلی به هر جایی که بروید؛ امکان ندارد که در آن‌جا واحد حسابداری و یا یک فرد مرتبط را مشاهده نکنید.لازم به اشاره است که آینده کاری حسابداری بسیار خوب پیش‌بینی میگردد.

حسابداری چیست؟

تعریف های بسیاری برای حسابداری وجود داشته اما، آنچه که ملموس میباشد ضرورت وجود حرفه حسابداری در هر کسب‌وکاری میباشد. چراکه از زمان قدیم تا به امروز در تمامی داد و ستدهای اقتصادی و اجتماعی، حسابداری نقش پررنگی را ایفا کرده است.

در واقع حسابداری به شیوه های مختلف انجام میگردد تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانک‌ها، مجامع عمومی سازمان ها ی مورد نظر و یا مقامات یا مشاوران مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده نمایند. به همین خاطر افرادی که تحصیلات دانشگاهی نداشته، مشغول کار دفترداری میشوند تا انجام حسابداری، به این دلیل که که گزارشها وصورتهای مالی این اینگونه از افراد مطابق استاندارد های حسابداری نمیباشد و پردازش کافی روی آن صورت نمیگیرد.

در اصل حسابداری یک زبانمیباشد. زبانی که راجع به موقعیت مالی یک سازمان اطلاعاتی را فراهم می‌آورد. اگر شروع به  آموزش حسابداری کنید در واقع شروع به آموختن این زبان تخصصی کرده‌اید. با یادگیری زبان حسابداری شما قادر خواهید بود عملیات مالی هر نوع سازمانی را بفهمید و با آن ارتباط برقرار نمایید.

 وظایف اصلی یک حسابدار عبارت است از :وظیفه  حسابدار به طور خلاصه، شامل سه مرحله ثبت، تهیه گزارش و ارائه گزارش میباشد؛ یک حسابدار معمولا اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می نماید. حسابدارن داده های خام را در دفاتر گزارش و نرم افزارهای حسابداری ثبت و به آنها نظم و سازمان دهی میبخشند. و کار نهایی یک حسابدار ارائه صورت های مالی با تمامی جزئیات میباشد.

آینده شغلی رشته حسابداری بسیار روشن میباشد زیرا فارغ التحصیلان این رشته پس اتمام تحصیلات تکمیلی خود میتوانند درمراکز مختلف مشغول به کار گردند.هر کسب‌وکاری بسته به حجم فعالیت، حداقل به یک حسابدار برای سروسامان بخشیدن امور مالی نیاز دارد. پس اگر شما در ابتدای مسیر انتخاب رشته و حرفه میباشید و به حسابداری علاقه‌‌مندید؛ شک نداشته باشید که این حرفه آینده‌ شما را تضمین خواهد کرد.

فارغ تحصیلان  حسابداری در کلیه موسسات و واحدهای تجاری ، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر میتوانند فعالیت کنند:

 

 حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذیحساب میتوانند استخدام شوند.

 

 حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی .

 

حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها .

 

  حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی.

 

  حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.

 

 حسابداری بیمه : در موسسات بیمه .

 

حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، نیز مشغول به کار شوند.

 

اصول حسابداری که یک حسابدار پس از ورود به رشته حسابداری باید به آن آگاه باشد عبارت است از:

1. اصل قیمت تمام شده

2. اصل وضع هزینه های همان دوره از درآمد همان دوره

3. اصل افشای حقایق

4. اصل قابل اعتماد بودن

5. اصل قابلیت مقایسه

6. اصل ثبات رویه

که این اصول در مطالب قبلی وبلاگ به صورت جامع بررسی شده اند.

در رده بندی مشاغل سخت رشته حسابداری درتبه پنجم قرار گرفته بدلیل حساسیت این شغل در بقای هر فعایت اقتصادی میباشد. و از طرف دیگر در لیست اولیه مشاغل پر درآمد نیز قرار میگیرد. اگر فردی منظم و دقیق، باحساب‌وکتاب و دارای ذهنیتی تحلیل‌گر میباشید، این رشته مناسب فردی همچون شما خواهد بود.