سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قوانین مهم حسابداری

نظر

مجموع مهارت های که یک حسابدار حرفه ای باید بیاموزد شامل، اطلاعات و استانداردهای حسابداری و قوانین و مقررات میباشد. ولی با توجه به اصول  حسابداری و نوع واحد تجاری که یک حسابدار در آن فعالیت میکند نمی‎توان به طور دقیق و کامل تمام قوانینی را که یک حسابدار موفق باید از آنها اطلاع داشته باشد را مشخص کرد اما میتوان مهمترین این موارد را مشخص نماییم.

تعریف حسابداری؟

تعاریف برای حسابداری بسیار است در کتاب های قدیمی حسابداری را فن ثبت ، ضبط ، جمع آوری ، تجزیه وتحلیل ، اندازه گیری ، طبقه بندی و تلخیص اطلاعات و معاملات مالی یا رویدادهایی که اثرات مالی دارند تعریف کرده اند .  

اما امروزه ، حسابداری را دیگر فقط یک فن قلم داد نمیکنند  بلکه آن را فرایند یا سیستم اطلاعاتی در نظر می گیرند و حسابداری را به این گونه تعریف می کنند . 

 دانشی که با بکارگیری آن اطلاعات مربوط به معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی بر یک مؤسسه ، جمع آوری ، تجزیه و تحلیل ، اندازه گیری، ثبت ، طبقه بندی ، تجمیع و تلخیص و گزارش می شود را حسابداری می گویند.

چیزی که در تعریف حسابداری اهمیت بسیاری دارد این است که هر کدام از کلمات دارای دنیایی از مفاهیم و روشها میباشد که جزء به جزء دارای بحث و تفکر هستند که اگر این مفاهیم با دقت درک و یاد گرفته شوند فراگیری حسابداری سهل و آسان خواهد شد . 

حال به بررسی چند مورد از مهمترین موارد و قوانینی که یک حسابدار باید با آن آشنا باشد میپردازیم. هر چنداطمینان داریم که موارد بسیار بیشتری در انجام امور مالی مورد نیاز می باشد. این موارد به نوعی ویژگی های یک حسابدار موفق نیز محسوب می شود.

1- استانداردهای حسابداری :

یکی از  مهمترین مواردی که حسابداران باید بر آن مسلط باشد “استانداردهای حسابداری” می باشد.استانداردهای حسابداری در ایران به وسیله سازمان حسابرسی تدوین و تهیه می شود. این استانداردها، چارچوب اصلی فعالیت حسابداران را مشخص کرده و بیان می کنند که حسابداران در موارد گوناگون چه رفتارهایی باید داشته باشند، چه ثبت هایی صادر کنند و به طور کلی در چه چارچوب مشترکی فعالیت داشته باشند. این موارد به طور کلی در کتابهای آموزش حسابداری نیز در نظر گرفته شده است.

2 – قانون مالیات‌‌های مستقیم

بخش‌های اساسی امور حسابداری مالیات و محاسبات مربوط به آن  هستند.

به خاطر درآمدزا بودن فعالیت در حوزه‌هایی همچون مشاوره مالیاتی و تهیه  اظهارنامه مالیاتی  و نیز اهمیت بالای منافع واحدهای اقتصادی که در گرو مالیات میباشد ، حسابداران باید با مقررات مالیاتی کاملا آشنا و آگاه باشند.

در قانون مالیات‌های مستقیم کشور به مواردی مانند مالیات حقوق پرسنل، مالیات اجاره، مالیات عملکرد و غیره با جزئیات کامل اشاره شده که آخرین نسخه آن را  همواره می‌توانید از سازمان امور مالیاتی دریافت کنید.

به صورت کلی حفظ منافع مالی یک واحد اقتصادی به فعالیت دقیق حسابدار در حوزه مالیاتی بستگی خواهد داشت و باید کاملا با قوانین جدید آن آشنا باشید. بخش مالیات را به جرات می‌توان جزو مهمترین قوانینی که یک حسابدار باید از آن به طور کامل و حرفه ای آگاه باشد دانست

3- قوانین مالیات بر ارزش افزوده:

یکی از جدیدترین منابع درآمد کشورها، مالیات بر ارزش افزوده می باشد که قانون مربوط به آن از چندین سال پیش تصویب شده بود ولی اجرا نمی شد. با برنامه ریزی های صورت گرفته، اجرای این قانون از مهر ماه سال 1387 آغاز شده است و امروزه بسیاری از افزاد در جایگاه فعالان اقتصادی و حتی مصرف کنندگان نهایی کالا و خدمات بخشی از درآمد خود را بابت مالیات ارزش افزوده و عوارض پرداخت میکنند.اطلاع نداشتن از این قانون و انجام ندادن تکالیف تعیین شده جهت مودیان مالیات بر ارزش افزوده، جرائم بسیار سنگینی در پی خواهد داشت. در صورتی که حسابداران از این قانون به میزان کافی اطلاع نداشته باشند باید منتظر عواقب بعدی آن بوده که میتواند برای آنها که در این زمینه مرتکب اشتباه شوند و سهل انگاری نمایند  جرایم سنگینی در پی داشته باشد.

4- قوانین کار:

مجموع قوانین که ضوابط بین کارگر (کارمند) و کارفرما و شرایط محیط کار آنان را تعیین میکند قوانین کار گفته میشود. این قوانین باید در زمان عقد قرارداد، تعیین حق و حقوق پرسنل، حق و حقوق کارگر و کارفرما نسبت به هم و… در نظر گرفته‌شود و در روابط بین آنان لحاظ گردد. آشنایی با این قوانین می‌تواند شما را به عنوان حسابداری که توان بالایی دارد معرفی کرده و باعث میشود جایگاه شما بالاتر برود.

5 – آیین‌نامه نوشتن دفاتر قانونی

در دفاتر قانونی  کلیه عملیات مالی شرکت و بنگاه‌های اقتصادی پس از تایید مدیریت ثبت می‌شوند.

داشتن دفاتر قانونی و ثبت رویدادهای مالی در آن‌ها الزامی است و حسابداران بعنوان نویسندگان آیین‌نامه‌های تحریر مربوطه باید به آن آشنا باشند. این دفاتر توسط بازرسان مالیاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از این‌رو سهل‌انگاری در تنظیم دفاتر ممکن است تبعات ناگواری بهمراه داشته باشد.

مهمترین قوانینی که یک حسابدار باید بداند چگونگی تنظیم و کار با این دفاتر است یک حسابدار باید نسبت به آن اطلاعات کامل و دقیق داشه و نسبت به قوانین تنظیم این دفاتر آگاه باشد.

6- قوانین مریوط به تامین اجتماعی:

در این قوانین حق و حقوق کارگران و کارفرمایان نسبت به یکدیگر در خصوص مواردی مانند بیمه، بازنشستگی و شرایط آن، از کار افتادگی و شرایط آن، درمان و .. بیان شده است. یکی از مهمترین موارد ذکر شده در این قانون بیمه پرسنل می باشد که حسابداران در طی ماه حداقل یک با آن برخورد دارند (در زمان محاسبه حقوق و سهم بیمه پرسنل). پیشنهاد میشود به صورت دقیق مفاد این قانون را مطالعه نمایید. در صورت داشتن اطلاعات کافی و فعالیت در این زمینه می توانید درآمد بسیار خوبی کسب کنید.

7 – قوانین تجارت

قوانین تجارت در مقیاس شرکت‌ها تعریف شده است.

در قانون تجارت ضوابط مربوط به تشکیل شرکت‌های تجاری، وظایف سهامداران و بازرسان، نحوه تقسیم سود، انحلال شرکت‌ها، تشکیل جلسات و سایر مسائل بررسی میشود.

آشنایی حسابداران با قانون تجارت بمنظور اتخاذ تصمیمات مناسب در مواقع لزوم اهمیت بسیار زیادی دارد

8- قوانین دیگر:

حسابداران باید به تناسب جایگاه و زمینه فعالیت خود، با موارد و قوانین بسیار بیشتری نیز آشنایی داشته باشند قوانینی مانند:

قانون مدنی کشور

قانون تجارت الکترونیکی

قانون مجازات اسلامی

قوانین بودجه و ...

نکته:

1- با کسب تجربه، در هر یک از موارد فوق حسابداران می توانند به صورت جداگانه فعالیت داشته باشند و یا با داشتن همه این اطلاعات، در شرکت ها یا سازمان های گوناگون فعالیت نمایند.

2- اگر  به دنبال پیشرفت و افزایش درآمد در رشته حسابداری باشید بدون شک باید همزمان با برنامه ریزی و تلاش، به موارد فوق آشنایی و تسلط کافی داشته باشید. بدون آشنایی کافی با قوانین فوق، نباید در رشته حسابداری انتظار پیشرفت داشت.

امیدواریم که مطالب فوق شما را در زمینه آشنایی با قوانین حسابداری یاری نماید.