سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسابداری صنعتی چیست؟

نظر

امروزه در دنیایی که نحوه اخذ مالیات ها دائما در حال تغییر بوده و قوانین مالیاتی هر روز امکان تغییر دارند، هیچ شرکتی نمی‌تواند به خودی خود تمامی نیازهایش را برآورده نماید و نیاز به یک مجموعه حسابداری خوب دارد که بتواند تمام کارهایش را به نحو احسن انجام دهد و مالیاتی مناسب و معقول را برای یک شرکت محاسبه کند .

 

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می کند تا سرمایه گذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند. برای مثال اگر شخصی بخواهد در شرکتی سرمایه گذاری کند، تمایل دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات آن شرکت را در طی سالهای قبل بداند. موضوعاتی که بصورت گزارش های مالی توسط حسابداران تهیه می شود. حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان بوجود آمده است به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیتهای اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن، هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است چرا که اشخاص، شرکتها و دولت برای تصمیم گیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی نیاز به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که این اطلاعات را به یاری حسابداری می‌توان بدست آورد

 

اگر شما به سیستم مالی خود توجه نکنید یا آن را فراموش کنید ، صد درصد بیشتر از آنچه که به دست آورده اید باید هزینه نمایید و این کار نیز برای شما بسیار زیان بار خواهد بود .

به عنوان یکی از گرایش های کلی رشته ی حسابداری و همچنین یک ابزار بسیار مهم برای مدیریت هزینه ها و افزایش سوددهی در کسب و کار ها مورد استفاده قرار می گیرد و هر کسی به عنوان فارغ التحصیل از این رشته می تواند به صورت اختصاصی با کسب دانش و تجربه های لازم و مربوطه، در این حوزه مشغول به کار شود. بدون شک داشتن مطالعه ی بیشتر و آگاهی از تمامی اصطلاحات، جزییات و ضروریات مرتبط با این حوزه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید پروژه های بیشتری را با موفقیت به انجام برسانید. اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، دوره های آموزش حسابداری صنعتی ویژه بازار کار را به شما پیشنهاد می نماییم، همچنین اگر به عنوان یک معلم مشغول به تدریس هستید، اگر به عنوان یک حسابدار یا مدیر مالی مشغول به کار هستید و قصد ارتقا دانش علمی و عملی خود را دارید، باز هم این دوره ها را به شما پیشنهاد خواهیم کرد؛ چرا که از کیفیت و جامعیت آموزش های قابل ارائه در طول این دوره ها اطمینان داریم.

اهداف آموزش حسابداری صنعتی : حسابداری در ذات خود علم و مهارتی برای نظم و ترتیب دادن به اعداد ، ارقام و داده هاییست که در ورای خود مبین یک وجه نقد یا ارزش فیزیکی هستند . به عبارتی دیگر ، ما به این دلیل از حسابداری استفاده می کنیم تا بدانیم چقدر دارایی یا سرمایه به اشکال گوناگون داریم ، در یک دوره مشخص چقدر سود یا ضرر کرده ایم ، به چه افرادی به چه میزان بدهکار بوده و یا از چه اشخاصی به چه نحوی طلبکاریم ، و ده ها کاربرد دیگری که در صورت فقدان اطلاعات مربوط به هریک ، ممکن است متحمل پرداختی های سنگینی به طرق گوناگون شویم .

 

مهمترین شاخه های حسابداری عبارتند از حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابرسی، حسابداری دولتی و حسابداری مدیریت.

 

1- حسابداری صنعتی

 

این حسابداری که بتدریج و پس از انقلاب صنعتی روی داد در جهت نیاز به دانستن بهای تمام شده محصولات تولیدی بود. در این نوع از حسابداری هدف اصلی سیستم دانستن بهای تمام شده یک واحد از نظر تمامی عوامل هزینه می‌باشد. همزمان و همراه با تکامل ابزارها و شیوه های تولید، در سده های بعد، روشها و شیوه‌های هزینه‌یابی پیشرفته‌ای ابداع و بکار گرفته شد که هزینه عملیات را بدرستی شناسایی نماید.

حسابداری صنعتی امروزه ثمره این فرایند شتاب آمیز تکاملی است که اصولا” همان هدف اندازه گیری و گزارش بهای تمام شده محصولات، خدمات و فعالیت‌ها را دنبال می‌کند.

 

2- حسابداری مالی

 

این نوع از حسابداری  را می توان حسابداری گزارش نیز نامید. زیرا هدف اصلی در این نوع از حسابداری، تهیه صورتهای مالی اساسی می‌باشد که مورد نیاز استفاده کنندگان از این صورتهای مالی است. شاید بتوان گفت که دلیل اصلی پیدایش این نوع حسابداری، اصل تفکیک شخصیت می‌باشد. این اصل امکان مشارکت صاحبان سرمایه ای را که به تجارت نمی پرداختند ممکن ساخت و به این شکل باعث رشد و توسعه بنگاه های تجاری شد. این نوع از مشارکت باعث پیدایش سهام و بازار بورس شد. البته دلیل اصلی ایجاد بازار بورس را می توان، افزایش شمار شرکتهای سهامی دانست.

 

یکی دیگر از موضوعات اصلی که در این دوران تاثیر اساسی بر رشته حسابداری گذاشت برقراری مالیات بر درآمد بود. این نوع از مالیات که در اغلب کشور های صنعتی اروپا وسیله ای برای تامین عدالت اقتصادی است از اوایل قرن نوزدهم ایجاد و به تدریج جزئی از نظام مالیاتی کشورها شد. تعیین مالیات بر درآمد مستلزم شناخت دقیق سود خالص بود و لازمه این شناخت نگهداری حسابها و دفاتر منظم و تهیه صورتهای مالی که میزان سود را به درستی نشان دهد. به این ترتیب دولتها به صورت یکی از اصلی ترین استفاده کنندگان از صورتهای مالی موسسات درآمدند.

 

دیگر استفاده کنندگان از این صورت‌های مالی عبارتند از  بانکها، اعتبار دهندگان، بستانکاران بلند مدت و کوتاه مدت، فروشندگان، مشتریان، کارکنان، سرمایه‌گذاران بالقوه، کارگزاران بازار سرمایه، جامعه و مدیریت موسسه.

 

3- حسابداری دولتی

 

اندیشه کنترل عمومی بر هزینه های دولت از اواخر قرن نوزدهم میلادی به بعد پدید آمد و دولتهای برخی از کشور های اروپایی مکلف شدند که درآمدها و هزینه های سالانه خود را پیش بینی و به تصویب مجلس نمایندگان برسانند و بدین ترتیب، تنظیم و تدوین بودجه دولت متداول گردید پیدایش و رواج سیستم بودجه، سیستم حسابداری متناسبی را طلب می کرد که این جریان به پیدایش حسابداری دولتی به صورت رشته‌ای متمایز انجامید.

 

4- حسابداری مدیریت

 

در اواخر قرن نوزدهم مدیریت علمی به عنوان رشته‌ای خاص توسط فردریک تیلور مطرح گردید. مدیریت علمی بطور بسیار خلاصه، روش برخورد منظم و منطقی با مسائل سازمان‌ها به منظور یافتن مناسب‌ترین راه برای انجام هر کار است و بر کسب اطلاع دقیق و کامل از آنچه می‌گذرد و نتایجی که بر اثر هرگونه تغییر حاصل می‌شود تاکید دارد. این نوع از مدیریت نیاز زیادی به اطلاعاتی از قبیل بهای تمام شده محصولات و خدمات، مقدار تولید، هزینه اجزاء مختلف تولید، قیمت فروش محصولات و خدمات و ظرفیت منابع مختلف نظیر ظرفیت تولیدی ماشین آلات و تجزیه و تحلیل این اطلاعات داشت. این جریان، نیاز به اطلاعات و بخصوص اطلاعات مالی را فزونی بخشید. افزایش استفاده مدیران از اطلاعات مالی موجب شد که روشهای هزینه یابی تولیدات، خدمات و فعالیتها بهبود و توسعه یابد و اطلاعات مفصل تری از جنبه های مختلف مالی فعالیت‌ها فراهم آید.

بدین ترتیب، حسابداری مدیریت به عنوان رشته‌ای خاص در اوایل قرن حاضر شکل گرفت.

 

5- حسابداری منابع انسانی

 

یکی از مباحث جدید در دانش حسابداری، نگرش نوین به منابع انسانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل مولد در ایجاد درآمد موسسات است. در این مبحث، ارزش اقتصادی منابع انسانی به مثابه دارایی با اهمیت موسسه تلقی و امکان ارایه آن در صورت‌های مالی مطرح می گردد.

اهداف آموزش حسابداری صنعتی

با توجه به این توضیحات موضع ما در برابر مراجع دولتی – مثلاً اینکه در خصوص اظهارنامه عملکرد چه باید بکنیم – نیز یکی دیگر از کاربردهای این پدیده است که سبب می شود تا بدون از قلم افتادن هزینه ای ، با گرد هم آوردن مجموعه فعالیت های بدهکار و بستانکارانه خود ، در فعالیت های اقتصادی خود متضرر نشده و در عین حال حقی از دیگری نیز ضایع نکنیم .

 

در بسیاری از مشاغلی که در جامعه می بینیم و ممکن است خود ما نیز به یکی از آن ها مشغول باشیم ، حسابداری فوق الذکر که تنها با رسم جدول تی ، بدهکار و بستانکار را مشخص کند خیلی کاربردی نیست . به عنوان مثال شما به عنوان یک تولید کننده جزء یا کارخانه داری سرشناس ، در کنار اینکه نیازمند اطلاع از وضعیت کلی مالی مجموعه خود هستید ، باید بتوانید تا میان داده های عددی و متغیرهای تولید نیز ارتباطی برقرار کرده تا بدین واسطه تولید مقرون بصرفه ای داشته باشید . به عبارتی دیگر ، زمانی که برای ساخت یک محصول – و حتی عرضه یک خدمت – عناصری هزینه زا که سایه مخارج اصلی قرار می گیرند را دارید  ( به عنوان مثال استهلاک دستگاه ها ، هزینه های غیر مستقیم تولید مانند بهای آب ، برق یا اجاره ، حقوق کارگران ، مخارج خرید مواد اولیه و … ) ، علاوه بر بهره گیری از حسابداری مرسوم ، نیازمند سطح بالاتری از پردازش داده های ریاضی نیز می باشید که به شما می گوید که آیا انجام کلی این کار مقرون بصرفه است ؟ به چه میزان و در چه زمانی باید تولید کنیم ؟ آیا با این استراتژی توانایی مقابله با نمونه های خارجی تولیداتمان در بازار را داریم ؟ قیمت تمام شده آن چقدر بوده و با چه قیمتی باید فروخته شود و ده ها مسئله مشابه ، دغدغه هایی هستند که با تحقق اهداف حسابداری صنعتی پاسخ داده می شوند .

آگاهی از مزایای هر انتخاب و هر اقدامی باعث می شود که شخص انتخاب کننده با اطمینان خاطر بیشتری به انجام آن کار ادامه دهد

از جمله بزرگترین و چشمگیر ترین فواید آموزش حسابداری، کسب اطلاعات و مهارت های بیشتر در مدت زمان کمتر است؛ به گونه ای که دیگر لازم نیست برای آموختن بیشتر زمان بسیاری صرف نمایید و به عنوان کارآموز ( به جهت استفاده از تجربه ی مدیران مالی ) در شرکت های مختلف فعالیت داشته باشید، همانطور که می دانید کارآموزی در موسسات حسابداری و حسابرسی معتبر کار چندان آسانی نیست و طبیعتا زحمت زیادی می طلبد، چه بسا زمانی که چنین فرصتی فراهم شد از حوصله و وقت کافی برخوردار نباشید یا این که زمانی که برای کارآموزی حسابداری به یک مجموعه مراجعه کردید، آن چه دریافت می نمایید از آنچه تصور کرده اید، فاصله ی زیادی داشته باشد؛ از این رو اگر هدفتان کسب تجربه و دانش بیشتر در این زمینه است

چه مطالبی در دوره ی آموزش حسابداری صنعتی ویژه بازار کار ارائه می گردد؟

مطالبی که در این کلاس های تخصصی به شرکت کنندگان ارائه خواهند شد، به صورت یک پکیج جامع اطلاعاتی شامل توضیحات مربوط به ماهیت حسابداری صنعتی، سیستم بهای تمام شده کالا ها و خدمات، مواد اولیه ، تولید و فرمول های تولید، هزینه های سربار ساخت و تولید، روش های هزینه یابی، آموزش نرم‌افزارهای متداول در بازار کار این رشته و غیره می باشد که در قالب سرفصل های تعیین شده و به ترتیب در اختیار شخص قرار می گیرند. ساختار کلاس های آموزشی شرکت اقتصاد قرن به گونه ای است که زمان کافی برای رفع اشکال، پرسش و پاسخ و گفتگو به ازای هر فرد دانشجو وجود دارد و هدف اصلی ما این است که مطالب به صورت عمقی و ریشه ای تفهیم شوند