سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اظهارنامه مالیاتی

نظر

در ابتدا به توضیح مختصری در باره مالیات میپردازیم ، یکی از مهم ترین منابعی تامین سرمایه برای عمران و آبادی کشور مالیات میباشد. در واقع دولت شرایط و ابزار مناسب برای دستیابی مردم به درآمد و سود را در اختیار آن‌ها می گذارد و مردم در راستای بهره برداری از این امکانات و منابعی که دولت در اختیار آن‌ها قرار داده موظف به پرداخت مالیات خواهند شد.

 

 

روش محاسبه مالیات در ایران به دو روش علی‌الرأس و خوداظهاری صورت میگیرد. امروزه نظام‌های مالیاتی پیشرفته متمایلند به این که  به جای شیوه‌ی علی‌الرأس که در آن مأموران اداره‌ی مالیات میزان مالیات پرداختی راتعین میکنند، خوداظهاری را جایگزین نماید. خوداظهاری به این معنا میباشد که افراد حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سالِ مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت نمایند.

 

تعریف اظهارنامه مالیاتی

در واقع اظهارنامه مالیاتی، کارنامه یا تراز مالی میباشد که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات شامل کسب وکار آنها میشود، به منظور محاسبه مالیات خود،  به سازمان مالیاتی تقدیم می نمایند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می پذیرد و افراد حقیقی و حقوقی موظفند طی تاریخی که توسط اداره مالیات و دارایی کشور اعلام میشود اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند.مودیان مشمول پرداخت مالیات موظف اند که سالانه اطلاعات سال مالی شرکت یا موسسه خود را که شامل میزان سود و زیان آن میباشد را اظهار نمایند. در حالت خوداظهاری مودیانی که موظف به پرداخت مالیات میباشند باید اطلاعات درآمدی خود را با ثبت‌نام در سامانه مالیاتی، ثبت و اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند. این مودیان علاوه بر ثبت میزان سود، مبلغ مالیاتی که باید پرداخت نمایند را نیز تعیین می کنند همچنین موظف میباشند که اطلاعات خود را به صورت واضح برای اداره امور مالیاتی ارسال کنند.مامورین اداره مالیات اطلاعات ارسالی توسط مودیان را بررسی و در صورت نداشتن تخلف، میزان مبلغ اعلامی توسط مودیان را تایید می نمایند که در این صورت مودیان موظف به پرداخت مبلغ تایید شده هستند. و اگر به صورت عمدی در آن باز زمانی مشخص اظهار نامه مالیاتی خود را ارئه نکنند مشمول جرایم سنگینی میشوند.

 

 ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی چگونه است:

تسلیم الکترونیکی اظهارنامه این دسته از مودیان با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر بوده.بنابراین،ضروری میباشد مودیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت نام،رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه عملیاتی مودیان به نشانی سایت سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. چنانچه حتی یک مورد مغایرت قابل اثبات در دفاتر باشد مالیات شرکت علی الراس محاسبه میگردد. بدین صورت که اگر اداره دارایی به دلایل مختلف نتواند مالیات یک مجموعه که به آن مالیات تعلق می گیرد را محاسبه کند،دارایی خودش راساَ وارد عمل میشود و اولاَ دفاتر شرکت را اگر ارائه شده باشد رد می کند و ثانیاَ مالیات شرکت را بصورت خودجوش محاسبه خواهد کرد. و معولااین مالیات که به این روش تعیین میشود بسیار بیشتر از مالیاتی است که پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی تعیین میگردد.

 

آنچه که در تکمیل اظهارنامه مالیاتی الکترونیکیباید بدانید، دو چیز است. یکی شناسه ملی شرکت که بایستی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه گرفته شود و دیگری، سال مالیاتی را بدانید. سال مالیاتی، یک سال  شمسی است که از 1 فروردین آغاز و تا 29 اسفند ادامه می یابد. اگر شخص حقوقی میباشید که سال مالی آن به موجب اساس نامه با سال مالیاتی تطبیق نمی کند، درآمد سال مالی آن ها به جای سال مالیاتی،  مبنای محاسبه ممیزان اداره دارایی قرار خواهد گرفت و مشکلی پیش نمیاید.

باتوجه به آنچه گفته شود وجود یک حسابدار مالیاتی که آشنا به قوانین حسابداری، مالیاتی و اصول حسابداری باشد لازمه شروع هر کسب و کاری میباشد حال اگر شما یک فرد حقیقی هستید و میخواهید کسب وکارتان را خودتان مدیریت کنید دوره آموزش حسابداری به شما پیشنهاد میگردد تا بتوانید خودتان کسب وکارتان را مدیریت نمایید. حسابداری در واقع  باعث میشود که شما از سود و زیان کار خود به خوبی مطلع شوید.